Durapart ønsker alle en riktig god sommer! Samtidig minner vi om at vi holder åpent i sommer og følger opp både jobbsøkere og arbeidsgivere.

I sommer arrangerer vi tre dagers kurs i Tankevirus i uke 28 og kurs i Stressmestring i uke 30.

Tankevirus (uke 28)

Hvordan gjennomføres kurset?

  • Tre kursdager i løpet av to uker.
  • Hver samling ca to timer, med en pause.
  • Antall deltagere kan variere.
  • Film hver gang på ca 15 minutter.
  • Oppgaver/refleksjoner og samtaler. Ingen fasitsvar.
  • Du deler så mye som du ønsker.

Hvem er kurset for?

Ny forskning viser at de samme tankevirusene går igjen i oss alle – bare i ulik grad.

Dette kurset er derfor for alle – fra deg som sliter med angst eller depresjon til deg som har lav selvfølelse eller bare er nysgjerrig på psykologi og hvordan ulike psykologiske prosesser påvirker deg i hverdagen.

Kurset er for deg som ønsker å styrke ditt psykologiske immunforsvar.

Hva går kurset ut på?

Visste du at hver dag har vi alle svært mange tanker med depressivt, angstfullt, paranoid, og tvangspreget innhold? Så hvorfor har ikke flere av oss en psykisk lidelse?

Forklaringen er enkel: Alle har denne typen tanker, men ikke alle tror på dem.

Dette kurset handler nettopp om disse tankene og om hvordan vi kan avsløre disse som tankevirus når de forsøker å utgi seg for å være troverdige.

Målet med kurset:

  • Gi en ny og artig måte å forstå hvordan hjernen vår fungerer, at det er vanlig med litt "sprø" tanker!
  • Kunnskap om at tanker i seg selv er harmløse, det er hvordan vi reagerer på tanker som potensielt kan ta fra oss glede i hverdagen (og i verste fall gjør oss syke).
  • Kunnskap om ulike tankevirus og hvordan vi kan oppdage dem.
  • Kunnskap om ulike psykologiske vitaminer, som kan styrke vårt psykologiske immunforsvar.
  • Mindre grubling og bekymring.
  • Mer oppmerksomhet på fine ting i hverdagen.
  • Større selvaksept for å ha rare tanker.
  • Flere positive følelser og færre negative følelser.

Stressmestring (uke 30): Oppmerksomhetstrening/pust/avspenning

Hvem passer kurset for?

Dette er kurset er for deg som ønsker å lære mer om hva stress er, hvordan det påvirker deg og hvordan du bedre kan forholde deg til eget stress.

Hva skjer på kurset?

Kursleder holder tråden i temaet, deltaker jobber individuelt, sammen to og to og i gruppe i forhold til teori og øvelser.

Du velger selv hvor mye du ønsker å dele og hva som føles riktig for deg.

  • Rolig yogainspirerte øvelser med fokus på lette bevegelser. De fleste uansett funksjonsnivå kan klare å utføre disse øvelsene.
  • Pust- og avspenningsøvelser.

Teori:

  • Hva er stress?
  • Stresskurven.
  • Situasjoner som gir stress.
  • Hva skjer i kroppen ved stress?
  • Stress påvirker tanker, følelser, kropp og handlingene mine.
  • Stressreduserende bevisste valg.

Sted: Kursrom Torungen i 2 etg på Krøgenes i Arendal.

Kurset er tilpasset for maksimalt 9 deltakere og varer fra kl 0930-1200, man 20/7, ons 22/7 og tor 23/7.

Kursleder er godkjent Mindfulness-lærer.

Hjertelig velkommen skal du være til noen dager med undring og læring sammen.

Hilsen Martin Nordvik, telefon: 95166791